måndag, juli 02, 2007

Biblical Studies Carnival 19 publicerad!

Stephen Cooks blogg Biblische Ausbildung är nu Biblical Studies Carnival 19 utlagd. Som jag har sagt tidigare är dessa "karnevaler" ett effektivt sätt att ha koll på månadens bästa bloggar inom bibliska studier. Det finns så många engelskspråkiga bloggar att tiden inte räcker till att hålla reda på allt som händer - jag försöker inte ens.

Juni månads bloggande i den engelsktalande världen har bland annat dominerats av att flera giganter inom exegetik och bibelteologi har gått bort:


- Brevard S. Childs, 1923-2007 (83 år gammal). Du kan läsa en minnesruna om honom på SBL Forum. En hel hemsida av Daniel R. Driver är ägnad åt honom här.

- Michael Patrick O'Connor, 1950-2007. O'Connor blev endast 57 år gammal när han dog i levercancer. Du kan läsa en minnesruna också om honom på SBL Forum.

- Jim Ross (klicka här) och Robert North (klicka här).

Jag är mest bekant med Childs och O'Connor i mina studier inom gammaltestamentlig exegetik och bibelteologi. Personligen har jag aldrig mött dem, men värdesätter deras arbeten inom exegetik/bibelteologi (Childs) och semitiska språk (O'Connor).

För övrigt bjuder juni månads Biblical Studies Carnival på en hel del intressanta saker för en bibelteolog.

Inga kommentarer: