lördag, juli 28, 2007

SBL International 2007 i Wien


Min första SBL (Society of Biblical Literature) konferens är över och jag är hemma i Örebro. Bilden ovan är en av mina bestående intryck av konferensen, utställningshallarna (två stycken) där olika teologiska bokförlag ställde ut sina böcker för försäljning. Konferenspriserna på böckerna var ofta 50% av normala marknadspriser så utställningen och intresset bland de 1500 deltagarna kan liknas vid svensk bokrea, speciellt sista dagen när priserna sjönk ännu mer då förlaget ville bli av med så många böcker som möjligt. Bland annat fick jag tag i en viktig bok för 15 euro som på Adlibris kostar över 1000 SEK. Suveränt!



Ett annat intryck var alla de människor jag träffade som ägnar sitt liv åt bibelforskning. Att få ansikten kopplade till namn på författare av böcker jag har läst i mina studier, och att få möjlighet att prata om sitt eget forskningsprojekt med andra var bara det värt resan. De kontakter jag knöt under dessa dagar kommer säkerligen till nytta i mina doktorandstudier. Att möta människor som är genuint intresserade av vad jag håller på är inte annars så vanligt. Kanske var det just mötena med människor från olika delar av världen med samma intensiva intresse för Bibeln som jag har som var det mest givande på hela vistelsen.

Sessionerna då? De var så många och varierande att det är svårt att summera det hela. Jag försökte koncentrera mig på "papers" som handlade om profeterna och efterexilisk litteratur, och mycket var bra även om allt inte var relevant för mitt doktorandarbete. Ett intressant "paper" på onsdagen av Jakob Wöhrle handlade om hur profeterna i Gt gjorde teologiska tolkningar av historiska händelser. Beverly Gaventa från Princeton föreläste på måndagkvällen (18.00-19.00) om Paulus apokalyptik i Romarbrevet. Mycket bra! Sedan var det naturligtvis spännande att på tisdagkvällen (18.00-19.00) lyssna på David Noel Freedman, som nu måste vara bortåt 90 år gammal och sitter i rullstol. Han berättade om upptäckten av en signeringsring daterad till 1200-1100-talet f. Kr (om jag förstod honom rätt) med en text från Deborasången (Dom 5). Om jag får tag i mer information om detta återkommer jag om det här på min blogg. Jag läste inte själv något "paper", men det är något jag funderar på att göra nästa gång jag deltar i en SBL konferens (2008?).

Någon undrar kanske om inte mycket som presenterades under dessa dagar var baserat på en annan bibelsyn än mig egen (som är evangelikal/pentekostal) och naturligtvis var det så. Men man måste också kunna lyssna på bibelforskare med en helt annan position än sin egen och erkänna det som är sant och som stämmer med fakta så långt man kan se det.



Ett par utflykter blev det också, den första tisdagskväll till Österrikets nationalbibliotek och deras världsberömda papyrussamling, som är en av de största i världen. Se en rapport om det besöket här. Den andra utflykten skedde onsdagkväll (25/7, kl 20.00-22.00) till Hofburgkapelle (se bild ovan). I detta fina hovkapell lokaliserad i Hofburg palatset framfördes en underbar opera av Nicola Porpora (1686-1768) som heter Il Gedeone. Den är baserad på händelsen i Domarboken kapitel 6-8, hur Gideon befriar israeliterna och besegrar midjaniterna. Kvällen avslutades sedan framför gamla rådshuset i Wien där en filmfestival med jazzmusik pågick. En dag tidigare (tisdagskvällen) visades en nyproduktion av The Ten Commandments på den gigantiska filmduken framför rådshuset. Konferensen var över torsdag (26/7) vid 12-tiden, efter vilket jag och min reskamrat Tommy Wasserman passade på att turista lite till i stan innan det var tid att ta sig till flygplatsen för hemfärd.

Dagarna i Wien var mycket varma, bortsett från en regnig onsdag. Värmen var ganska påfrestande, och konferensplatsen i den gamla universitetsbyggnaden hade ingen AC. Man fick ha alla fönster öppna vilket störde sessionerna då trafiken utanför tenderade att överösta de som läste sina "papers". Behållningen från sessionerna hade ökat om lokalerna varit bättre.

Denna SBL konferens var min första erfarenhet av en vetenskaplig bibelforskningskonferens, där inte den kristna och tron och dess uppdrag i världen stod i centrum. Det var en annorlunda upplevelse, men intressant och givande på många sätt. Uppbyggligt var det kanske inte alltid, men ändå utmanade. Även bibeltroende (och jag var långt ifrån den ende/enda sådan där) bibelforskare kan tillföra väsentliga saker i diskussionen om Bibelns förståelse och relevans i ett sådant sammanhang.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Det var kul att upptäcka din blogg och att få en rapport från Wien. Berätta gärna om din egen forskning också.

Tobias H

Stefan Green sa...

Tack för kommentaren, och roligt att du uppskattade rapporten från Wien. Framöver kommer jag att berätta om min forskning, men det är ännu sommar och ljusa kvällar. Mitt bloggande kommer att främst ske på kvällarna när barnen har lagt sig, men jag har som sagt inte riktigt kommit igång än.