onsdag, juli 11, 2007

SBL International Meeting Vienna 22-26/7


Snart är det tid för SBL konferens i Wien. SBL är Society of Biblical Literature, och årligen ordnar denna organisation bland annat bibelvetenskapliga konferenser, både internationellt och i USA. Mer om SBL kan du läsa om här.

I vilket fall skall jag om ett par veckor besöka den internationella konferensen, och ser framemot det hela med delat intresse och oro. Intresset har att göra med mitt intresse för exegetik och bibelteologi, och mitt forskningsprojekt. Att lyssna på "paper" som på något sätt relatera till vad jag håller på med hoppas jag kan vara befruktande. Sedan är det kul att få möjlighet att lyssna på några av de "kändisar" vars böcker jag har läst. Oron har dels att göra med antalet sessioner (189 st under fem dagar ... hur skall jag överleva något sådant) och sedan tråkighetsfaktorn, då många av forskarna läser sitt "paper" utan ögonkontakt med sin publik.

Jag har alltså lagt upp ett program för de fem dagarna, vilket smart nog inkluderar en ledig fm då jag skall ge mig ut "på stan." De sessioner jag vill besöka relaterar i första hand till profeterna, eftersom mitt eget avhandlingsarbete handlar om Jes 65-66. Sedan får jag ser hur planen fungerar i praktiken. Jag vill ju också lära känna folk, inte bara lyssna i 4-5 dagar från morgon till kväll.

När jag har kommit tillbaka till Örebro, bloggar jag nog om Wienbesöket och förhoppningsvis om guldkorn från sessionerna jag har valt att besöka.

Inga kommentarer: