lördag, augusti 11, 2007

De populäraste bibliobloggers

På nätet kan man hitta listor på vad folk tycker är bäst eller värst om stort sätt vad som helst. Är man intresserade av bloggar som relaterar till Bibeln, finns det naturligtvis olika tyckare om det också.

Men det finns listor som ger en skaplig bild på vilka bibliobloggar som är populärast just nu. Jag har redan uppmärksammat Biblical Studies Carnival, som är en summering av månadens intressantaste inlägg i den engelsktalande världen. En sådan regelbunden sammanställning ger sådana som mig en chans att inte missa det intressantaste bloggandet om Bibeln.

Men om Biblical Studies Carnival har jag pratat om flera gånger redan, så vad motiverar detta inlägg? Jo, Amazon har något som heter Unspun by Amazon. Vad är det? På "Unspun" kan vem som helst skapa listor, som sedan vem som helst kan gå in och rösta på. Exempelvis, om jag skapar en lista om "Vad är bäst med Örebro?", kan du sedan logga in på den listan och ge din röst på vad som är bäst med Örebro, eller lägga till något nytt i listan som du tycker borde finnas med. Beroende på hur som många röstar, ser man sedan vad som just nu är bäst med staden. Fördelen med "Unspun" är att listorna inte blir en persons tyckande, utan speglar vad en grupp med ett gemensamt intresse tycker om något specifikt.

Nu kommer jag till anledningen med detta inlägg. Det finns nämligen på "Unspun" en lista på Best Blogs about Biblical Studies. Fördelen med denna lista är inte bara att man ser vilka bibliobloggar som just nu betraktas som bäst av dem som har röstat, utan den visar också antalet bloggar (137 st!!) som relaterar till bibliska studier. Listan speglar emellertid enbart engelskspråkiga bloggar, så bra svenska bloggar finns inte med. Då får ni exempelvis kolla blogglistorna jag har skapat här på min blogg som enligt mitt personliga tycke är värda att besöka.

Ett ord här om kriterier för mina blogglistor. För att en blogg skall platsa på Exegetisk teologi, måste de relatera till exegetik och bibelteologi, vilket är syftet med denna blogg. Åsikterna i bloggarna jag listar behöver inte överensstämma med mina egna åsikter, men de måste vara aktiva och ha något att säga om bibliska studier. Det finns alltså utmärkta bloggar om kristen tro och teologi som kanske inte kommer med i mina listor, på grund av de inte diskuterar exegetik och bibelteologi. Sedan måste jag av naturliga skäl begränsa antalet listade bloggar, speciellt de engelska. Med andra ord, mina listor kan förändras då och då utifrån ovanstående kriterier.

Trots sagda ord, vill jag ändå kort nämna att på "Unspun" finns Top Theology Blogs, Top Systematic Theology, Top Biblical Names (kan ni gissa vilket namn som är populärast?) och Best CS Lewis Book. Ja, det finns säkert fler listor, eller så kan du skapa din egen om något saknas som behövs röstas om.

Inga kommentarer: