måndag, augusti 06, 2007

Varför bloggar man?

John F. Hobbins blogg "Ancient Hebrew Poetry" är alltid givande att läsa, särskilt för mig som har ett speciellt intresse för biblisk hebreisk poesi.

I ett av hans senaste inlägg reflekterar John över varför man bloggar. Han citerar Jay Rosen, som i sin tur citerar Christopher Lasch, som menar att vi lär oss mer från argument än från information, inte för att åsikter väger tyngre än fakta, men för att man lär sig mer genom att argumentera för sin idé i det offentliga. Det är i det offentliga som våra idéer prövas ("puts those ideas at risk"), och på det viset lär vi oss.

Johns egen slutsats blir: "That’s why I blog: because I want to put my ideas at risk, and I want to learn. Most people, I realize, prefer the other way."

Jag tycker detta var tankeväckande, och jag hoppas att få mina ideér prövade är också en av anledningarna att jag har börjat blogga om det som intresserar mig, dvs exegetisk teologi.

Inga kommentarer: