torsdag, augusti 30, 2007

Zotero


Om du är intresserad av forskningsredskap, ta då en titt på Zotero. Det verkar väldigt lovande, en add-in till Firefox 2.0. Jag har precis laddat hem programmet och skall testa den en period för att se vad den kan göra. På hemsidan kan du göra en guidetur här, där programmets olika funktioner presenteras, men också framtida funktioner som håller på att utvecklas.

Idén att i Firefox kunna hämta hem forskningsmaterial från kända databaser, med korrekt bibliografiska uppgifter, och sedan på ett smidigt sätt organiserade det, ta anteckningar och exportera den till din ordbehandlare låter bra. Det bästa är att programmet är gratis.

Jag är lite av en datanörd när det kommer till sådana här hjälpmedel.

2 kommentarer:

David Nyström sa...

Ser mycket intressant ut. Jobbar mest med Endnote nu, vet du om detta går att synka med Endnote på något sätt...?

Stefan Green sa...

Jodå, Zotero exporterar till Endnote. Jag själv använder mig av Ibidem i Nota Bene (http://www.notabene.com/), vilket det inte finns direkt stöd för i Zotero. Men jag skall jag pröva mig fram för att se om det funkar ändå.

Zotero verkar vara ett mycket bra program för arkivering av material från internet. Det kan nog komplettera Endnote, och förhoppningsvis Ibidem. Smidigt att ha ett sådant program direkt i browsern.