måndag, september 03, 2007

Arkeologisk katastrof på tempelberget?



Det grävs på tempelberget i Jerusalem, men det är inte frågan om försiktiga arkeologiska utgrävningar utförda av erfarna och utbildade arkeologer. Istället är det en grävmaskin som gör 1,5 meter djupa och 150 långa diken. Det är tydligen det andra diket sedan julimånad som nu grävs för elkabel och avloppsledningar.

Israeliska arkeologer kalla det en arkeologisk katastrof, israeliska myndigheten försöker tona ner det hela, den islamiska myndigheten ansvarig för Haram as-Sharif/Tempelberget anklagar de protesterande arkeologerna för att ha nationalistiska syften med sina protester och försök att stoppa grävandet. Detta visar hur känsligt allt med tempelberget är - religiöst, politiskt, arkeologiskt.

Det verkar ganska illa, eftersom grävmaskinen har tydligen på vissa ställen stött på grundvalen till den judiska tempelplatsen. Det andra judiska templet byggdes upp på slutet av 500-talet f. Kr. (efter den babyloniska exilen), som Herodes den store (37-4 f. Kr.) senare renoverade och byggde ut. Detta tempel var judarnas religiösa centrum, en plats som Jesus besökte flera gånger, men som förstördes 70 e. Kr. av romarna vid det judiska upproret.

Att släppa in en grävmaskin som kan förstöra dyrbara arkeologiska lämningar verkar mycket ansvarslöst, och som bibelforskare blir jag djupt bekymrad. Vad går nu förlorat för all framtid som kan hjälpa oss att förstå bättre det judiska religiösa livet på Jesu och de första kristna tid under det första århundradet f. Kr.? Samtidigt finns det tydligen behov av att åtgärda el och avlopp för de tusentals människor som varje dag besöker helgedomarna på berget... men man kan väl ändå gå försiktigare fram under noggrann arkeologisk kontroll.

Nedan följer länkar på bloggsidor och artiklar för dig vill veta mer om händelserna på tempelberget i Jerusalem. Jag har samlat ihop dem från maillistan "Biblical studies" och Dr Leen Ritmeyer's blog. Ritmeyer's blogg handlar förresten i stort sätt bara om tempelberget.

Bloggar:
Bibleplaces blog
Dr Leen Ritmeyer's blog (art + video)

Artiklar/rapporter:
Archaeologists Issue Urgent Warnings Against Temple Mount Dig - Jewish World - Israel News - Arutz Sheva
Archaeologists: Muslim dig damaged Temple wall | Jerusalem Post
Archaeologists: Waqf dig endangering relics that may have been part of Temple - Haaretz - Israel News
Israeli archaeologists say Muslim dig damaged Bible-era wall at disputed Jerusalem shrine - International Herald Tribune
New Destructive Trench on the Temple Mount (rapporter + video)
Olmert, Arabs Negotiating Over Temple Mount - Defense/Middle East - Israel News - Arutz Sheva
Policeman Assaulted Trying to Stop Illegal Temple Mount Dig - Jewish World - Israel News - Arutz Sheva
The Temple Mount Archaeological Destruction

Uppdatering 1:
Från biblical studies maillista fick jag tag på den här länken, förmedlad av Yitzhak Sapir. Det är en karta av "The Committee for the Prevention of the Destruction of Antiquities on the Temple Mount" över tempelområdet. Den visar hur det senaste diket har grävts och vad man har stött på längs linjen.

Det är lätt att överdriva situationen med tanke på hur känsligt området är. Men det är helt klart många som reagerar över detta och dess eventuella konsekvenser.

Uppdatering 2:
Här är ett par länkar till som Biblical Archaeological Society tillhandahåller om vad som sker på tempelberget i Jerusalem:
Israeli archeologists warn Muslim dig could harm Temple Mount artifacts - Haaretz - Israel News
Biblical Archaeology Society (Denna artikel av Hershel Shanks, kritiserar inte bara ansvariga för vad som sker just nu på tempelberget, utan han tittar också tillbaka historiskt, speciellt vad som skedde redan 1999)

Uppdatering 3:
Nya länkar (från PaleoJudaica.com och Dr Jim West) med uppdaterad information om vad som händer på tempelberget.
Jews beg Christians to help save the Temple. Kommentar: uppmaningen från Tempelinstitutet i Jerusalem till troende kristna är inte en bra utveckling i en redan känslig situation. Jag tror inte en sådan uppmaning underlättar utan gör det hela till en ännu mer religiösa fråga än vad det redan är. Uppmaningen uppfattas säkerligen av the Waqf (den islamiska religiösa myndighet som kontrollerar tempelberget) som ett sionistiskt hot och lär då försvåra ytterligare samarbetet med professionella israeliska arkeologer. Att stoppa grävandet går inte. Därför är det oerhört viktigt att arkeologer ohindrat släpps fram för analysera dikena och lämningarna från det.
Biblical Archaeology Society. Kommentar: BAS är på hugget genom att publicera updaterade ögonvittnesrapporter och flera mycket intressanta bilder på uppgrävda lämnar och hur dikena ser ut. Enligt rapporten är nu diket hela "1600 feet" långt (ca 488 meter).
WorldNetDaily: Muslims caught red-handed destroying Temple artifacts

Uppdatering 4:
Via Jim West (och Allen Roth) blev jag informerade om denna telefonkonferens med bland annat bibelarkeologen Dr. Gabriel Barkay om situationen på tempelberget. Du kan antingen lyssna på konferensen från Dr Jim West blogg eller från The One Jerusalem blog där också en sammanfattning av konferensen finns att läsa. Se också en kommentar på detta inlägg från Jim West, som ursprungligen uppmärksammade mig om denna informativa och intressanta konferens om utvecklingen just nu på tempelberget i Jerusalem.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för de intressanta nyheterna och alla fantastiska länkar!!

Jag undrar hur du som exeget ser på situationen där Elia hånas av barn och sedan blir dessa dödade av björnar. Jag hör många olika versioner här och det skulle vara spännande att höra vad du som är exeget anser.

/Johannes

Stefan Green sa...

Tack Johannes!

Det måste vara Elisha du syftar och händelsen du återberättar skedde i 2 Kungaboken 2:23-25.

Egentligen finns det nog inget svar på din fråga som helt kan tillfredsställa det moderna västerländska rättstänkandet. Det är helt enkelt svårt för oss, till och med omöjligt, att förstå det underförstådda i texten att det vara Gud som sände de två björnhonorna mot barnen. Men det finns några saker i texten som kan hjälpa oss att förstå situationen bättre.

När Elisha reste från Jeriko till Betel, möttes han av flera dussin unga människor (hebreiska grundordet na'ar i texten behöver inte syfta på barn, utan ordet betyder också unga män). Man kan spekulera i vem dessa unga män var, men med tanke på hur den religiösa världen såg ut på Elishas tid, kan det vara frågan om unga falska baalsprofeter.

Deras hånande "ge dig iväg, flintskalle", säger ett par saker: 1) Uppmaningen att ge sig iväg antyder en spydighet att om nu Elisha var en stor profet borde han då inte ha gett sig iväg upp i himlen så som Elia hade gjort. Eftersom det inte har skett var alltså Elisha inte någon "stor profet"; 2) Epitetet "flintskalle" kan syfta på leprasjuka (spetälsk) som var tvingade att raka sina huvuden och var utstötta ur samhället. Men det kan också ha varit frågan om att folkhopen bara retade Elishas flintskallighet. Men eftersom seden var att män täckte sina huvuden utomhus kan inte de unga männen ha sett om Elisha var flintskallig eller inte. Det verkar alltså som om de unga männen inte bara hade lite roligt med Elisha, utan de föraktade honom som Guds profet.

Elishas förbannelse över de unga männen tror jag inte har sin orsak i stolthet, utan orsaken är de unga männens bristande respekt för Herren i deras behandling av Herrens talesman. Att det var hela 42 unga män som dödades av björnhonorna antyder att en massdemonstration hade organiserats mot Gud och Elisha.

Även om en sådan rekonstruktion av händelsen i 2 Kung 2:23-25 inte rättfärdigar i våra västerländska ögon en gudomligt initierad slakt av människoliv, kan det ändå hjälpa oss förstå situationen bättre. När vi läser en bibeltext måste vi som moderna tolkare vara medvetna om att rättstänkandet var annorlunda på Gamla testamentets tid än vad det är idag. På den tiden accepterades det som hände i 2 Kung 2:23-25 som något rättfärdigt, en konsekvens av att ha varit respektlösa mot Gud.

SÅ Gerdvall sa...

Tack Stefan för att du uppmärksammat detta med den fräcka misshandeln och skövlingen av tempelplatsen. Vi får trösta oss med att det blir bättre ordning när hans Majestät Konungen Yeshua ben David kommer och rensar tempelplatsen från all avgudadyrkan i de tempel som bekänner att den Evige inte har någon son.
Välsignad vare han som kommer i YHWH´s namn!

Jim sa...

Gabrial Barkay has conducted a phone interview- which I mention here.

http://drjimwest.wordpress.com/2007/09/07/conference-call-with-prof-barkay/

Stefan Green sa...

Thank you Jim for the tip. Very interesting.

Anonym sa...

Stefan, tack för det intressanta svaret. Jag har själv precis börjat läsa Alvin Plantingas "Faith and Rationality" med flertal författare, där man verkligen ifrågasätter det epistemologiska fundamentet från modernt tänkande i klassisk foundamentalism och i den evidentialitsiska utmaningen:

1. Ska man tro på en religion måste det vara rationellt att tro på den.

2. Rationellt i att den har bevis.

Plantinga och Co knäcker detta hårt. Vi lever verkligen, trots postmodernismen, i en rest av modernt tänkande, speciellt när vi närmar oss frågor om att rättfärdiga religionen. Jag uppskattar ditt svar.

Jag har för övrigt en annan fundering. Denna är inte exegetiskt. Men samfundsgränserna har mer och mer suddats ut. Jag funderade igår på vad som egentligen är pentakostalt idag. Fler riktiningar och samfund betonar samma saker som vi idag. Det är givetvis lätt och frestande att hänvisa tillbaka till traditionen. Jag är mer intresserad och nyfiken av nutid. Vad är utmärkande idag för den pentakostala teologin som andra inte betonar? Har du några förslag?

(obs, det är ingen kuggfråga, det kommer inte en debatt artikel om Pingst teologiska identitet imorgon)

;-)

mvh och tack för intressant blogg

/Johannes

Stefan Green sa...

Hej Johannes
Vad som idag är utmärkande för pentekostal teologi överlåter jag till systematikerna att svara på, men jag delar nog din uppfattning att skillnaden mellan exempelvis evangelikalt och pentekostalt blir allt svårare att se.

Om utvecklingen generellt går åt något specifikt håll är det nog så att pingstvänner blir alltmer evangelikaliserade. En förklaring är att i Sverige är den evangelikala kristenheten ideologiskt starkare än pingströrelsen. Reaktioner mot detta har däremot inte uteblivit, så idag är inte Svenska pingströrelsen någon homogen väckelserörelse längre.

Jag har däremot studerat lite närmare vad som är skillnaden mellan pentekostal exegetik och evangelikal exegetik. Även dessa begrepp är svårdefinierade, vilket får en att undra om det egentligen finns något som är typiskt pentekostalt eller evangelikalt. Jag lägger in som nytt inlägg en kort artikel jag har skrivit om det, och flyttar över diskussionen om det dit.