torsdag, september 06, 2007

Hur skall jag undervisa Gamla testamentet?

Denna pedagogiska fråga ställer jag mig varje gång jag förbereder mig inför lektioner. Idag är det andra veckan som jag undervisar religionsvetarna från Örebro universitet i Gamla testamentet, och det är spännande på flera sätt. Förkunskapen är mycket varierande, vilket innebär att vad som i praktiken är en a-kurs för vissa är en c-kurs för andra. Inte lätt, men en utmaning.

För några veckor sedan fick jag tag i en text av Charles Halton, där han skriver om konsten att undervisa på ett förvandlade sätt. Texten har rubriken Never the same: How to Create Transformational Experiences, och handlar om att förändra världen genom undervisning. Hur skall sådant gå till? Och vad är det som skall förvandlas?

Halton räknar upp en rad kännemärken som han anser är nödvändiga om undervisning skall bli en transformational experience för studenten. Här är de, en aning omformulerade på mitt eget sätt:
1. Inspirera passionen
2. Våga vara kontroversiell
3. Våga vara annorlunda
4. Vara kreativ och öppen
5. Upprepande
6. Vara människa
7. Bejaka mångfalden
8. Omfamna det paradoxala
9. Förmedla metoder, inte bara fakta
10. Undvik vara slav under trender
11. Vara ineffektiv
12. Vara produktiv
13. Våga förödmjuka sig
14. Odla tillit och trygghet
15. Slut upp med att vara en besserwisser
16. Vara en mästare på överraskningar
17. Vara tydlig

Under hösten kommer jag att kort försöka blogga om dessa sjutton punkter, och du som orkar läsa får gärna komma med reflektioner kring dem. Kanske är det något som skall läggas till, eller tagas bort? Några av punkterna verkar motsäga varandra (ex vara ineffektiv och samtidigt produktiv). Vad innebär det?

För att undvika missförstånd redan nu, kan jag berätta att syftet med de sjutton punkterna är att få igång reflekterandet så att undervisningserfarenheten både förändrar perspektiv och liv. Notera också att det inte bara handlar om pedagogiska metoder och knep, utan också hur jag är som människa i klassrummet eller framför och i en studiegrupp.

1 kommentar:

David Nyström sa...

Ser med spänning fram emot dina inlägg om detta. Ska hålla en universitetskurs själv för första gången i höst, så det är lite nervöst. Jag har visserligen undervisat en del tidigare, men det har ju varit på en helt annan nivå...