torsdag, oktober 18, 2007

Svensk Exegetisk Årsbok 72, 2007

Årets Svensk Exegetisk Årsbok (72-2007) kom idag med posten. Temat är "Psykologi och exegetik". Tre artiklar behandlar ämnet:

Petri Merenlahti, So Who Really Needs Therapy? On Psychological Exegesis and Its Subject.
Ilona Rashkow, Psychology and the Bible: What Hath Freud Wrought?
Dieter Mitternacht, Knowledge-making and Myth-making in John 6: A Narrative-Psychological Reading.

Övriga artiklar och mängder av recensioner upptar resten av volymen.

När jag var i Wien i somras på SBL konferensen, passade jag på att äta lunch på Landtmann, Sigmund Freuds favorit café. Jag ville kolla om det fanns kvar några freudianska vibbar där ... men det blev bara dyrt (fastade minst ett halvt dygn efter det för att återställa min budget). Exegetik (eller exegetens inkomst) och psykologi var ingen bra kombination den gången.

Annars är det min serie om ensamhet som just nu tangerar psykologins område på denna blogg.

5 kommentarer:

David Nyström sa...

Visst är omslaget och desginen snygg! (Det är min fru som gjort det :-))

Stefan Green sa...

Där ser man! Jessica Nyström står som ansvarig för omslaget. Hälsa från en gammal grafiker (jag) att omslaget är snyggt och stilrent.

David Nyström sa...

He, he, det ska jag göra!!

Anonym sa...

Är det en valnötshalva eller...

Stefan Green sa...

Jag skulle tro att det är en hjärna.