lördag, november 17, 2007

Att gräva i Israel - Megiddo



Sommaren 1987 åkte jag till Israel med syfte att studera arkeologi och geografi. Det var en sexveckorskurs med mycket fältstudier, men en del tid spenderades också i klassrummet. Kursen var organiserad av Biblical Archaeology Society, vår huvudföreläsare var Dr Jim Fleming, och kursen gav akademiska poäng från Hebreiska universitetet.

Det var mycket intressanta veckor (och varma!!) och anteckningarna som jag tog med mig hem värdesätter jag än idag. När bibeltexten sätts in i sin rätta kontext blir den inte bara mer förståelig, men också levande på helt annat sätt än hemma i Sverige vid skrivbordet eller i fåtöljen.

Ett moment i kursen var att delta i en arkeologisk utgrävning under två veckor, och i mitt fall fick jag vara med och gräva vid Lakish (se bild här till vänster och bland annat 2 Kung 18:14, 17; Jer 34:7). Jag har en hel del bilder från från de två veckorna, men på dia, så jag kan inte visa någon bild tyvärr, speciellt bilden hur dammig jag var efter en arbetsdag av grävande skulle vara kul att visa.

Arbetsdagen var förresten lite udda. Vi steg upp klockan tre på morgonen och jobbade fram till ett på eftermiddagen. Anledningen till denna udda arbetstid var hettan, det blev för varmt för att jobba (även under segelduk) under eftermiddagen. När vi kom tillbaka till lägret så var det duscha och vila som gällde. På kvällen efter maten väntade skurning av dagens skörd av lerskärvor vid långbord och sedan en föreläsning innan det var läggdags. Så var rutinerna under mina två veckor som frivilligarbetare vid en arkeologisk utgrävning i Israel.

Om du vill veta mer om att gräva i Israel finns det en fin hemsida om utgrävningen av Megiddo här. På denna hemsida finns en video som berättar om vad som sker på platsen, men som också gör reklam för att locka dit frivilliga till nästa utgrävningssäsong 2008. När jag såg videon påminde den mig starkt om mina två veckor 1987. Livet och arbetet vid utgrävningsplatsen har inte förändrats mycket sedan 87.

Bilden ovan visar ett runt altar från tidig bronsålder III i Megiddo, som jag har sett med egna ögon. En konstruktion som verkligen drar till sig uppmärksamhet. Megiddo är en mycket spännande och viktig plats i Israels bibliska historia. Videon förklarar och illustrerar varför. Videon intervjuar också bland annat David Ussishkin som ledde utgrävningarna vid Lakish 1987. Det finns massor av annat material om Megiddo på hemsidan som verkligen inspirerar och illustrerar platsens betydelse.

Visst skulle jag vilja åka igen, men en bra rygg är att rekommendera och det har jag inte längre.

Uppdatering 07-11-21
Här är ett par artiklar om utgrävningarna av Megiddo som jag fått reda på via

Inga kommentarer: