onsdag, november 21, 2007

Hektiska veckor

Det har varit ganska intensivt för mig de senaste veckorna, vilket har påverkat frekvensen och omfattningen i mitt bloggande. För det mesta gör jag mina inlägg och svarar på kommentarer (som visserligen inte är så många) sent på kvällen, men har helt enkelt varit för trött den sista tiden på grund av en intensiv arbetsbörda.

Den 5 november var jag i Finland, Åbo Akademi, och presenterade en del av ett kapitel i min avhandling. Det skedde i ett forskarseminarium för exegetik vid teologiska fakulteten. Texten jag lade fram för diskussion handlade om strukturen i Jes 65-66. Hur man ser på en texts struktur, dvs hur de olika delarna i en text förhåller sig till varandra beror helt på vilken metod man använder sig av i analysen av texten. Jag själv föredrar ett retorisk-kritiskt synsätt, vilket innebär att de två kapitlen, förutom 66:18-24 (som är ett senare tillägg och tillsammans med 56:1-8 formar ett ramverk kring 56:9-66:17), kan betraktas som en poetisk enhetlig text. Jag fick konstruktiv kritik på mitt arbete vilket är helt nödvändigt för att komma vidare. För övrigt var resan från Sverige till Finland (och retur) tillsammans med Josef Forsling behaglig, förutom den försenade ankomsten till Stockholm tisdagsmorgon, då jag fick kasta mig i en taxi för att hinna med tåget till Örebro. Väl på tåget upptäckte jag att det var fel datum på min elektroniska SJ biljett, så jag fick lösa en ny, vilket var irriterande men antagligen mitt eget fel. Hem kom jag i alla fall.

Igår (tisdag, 20/11) kom jag hem från ytterligare en resa till Finland och ett forskarseminarium till. Vanligtvis åker jag inte över så tätt som varannan vecka. Jag försöker hålla resorna nere till en gång i månaden. Men det behövdes en opponent för ett "paper" i Gamla testamentets exegetik, och jag blev tillfrågad. Arbetsgivaren kallade, så det var bara att åka, vilket jag egentligen inte har något emot då det är roligt att komma till Åbo. Denna gång kombinerade vi (familjen) resan med ett helgbesök hos min syster, man och min mamma. Min syster Agneta Green och hennes man Magnus Ek, driver mycket framgångsrikt en restaurang ute i Stockholms skärgård som heter Oaxen Skärgårdskrog.

I vilket fall hoppade jag på Vikingfärjan i söndagskväll (18/11), denna gång utan resekamrat, och hade därför bestämt mig för att lägga mig så tidigt som möjligt. På terminalen innan avgång mötte jag emellertid Kristina Lockner, vars "paper" jag skulle opponera mot på måndagen. Trevligt sammanträffande men inte speciellt långvarigt då vi båda var trötta och ville hitta våra respektive hytter. Kristinas "paper" bestod av en inledande del av hennes avhandling om Psalm 44, och mitt opponentskap på måndagseftermiddagen gick bra. Psalm 44 är en intressant text i flera avseende, även om det är mycket svårt att avgöra i vilken historisk tidsperiod den hör hemma i. Kristina presenterade en språkligt välskriven textkritisk analys av texten med noter och egen översättning, och en del synpunkter kom fram under seminariet som jag tror hjälper Kristina i hennes fortsatta skrivande.

Återresan till Sverige och Örebro gick smärtfritt. Jag kom hem tisdagsmorgon (igår, 20/11), läste lite hebreiska på förmiddagen, men började sedan förbereda en föreläsning för en Alfakursen på kvällen i min hemförsamling. Tvära kast, från det strikt akademiska till en alfaföreläsning om "Helar Gud idag?" Jag hade någon idé om att blogga när jag kom hem igår kväll kring niotiden, men sömnbehovet tog över istället och ljusen släktes i huset 22.00 beep.

Nu försöker jag komma igång igen med mina studier, men var naturligtvis först tvungen att kolla upp bloggvärlden och göra detta inlägg. Allt gott!

Inga kommentarer: