torsdag, november 22, 2007

Mp3 inspelningar från SBL/AAR i San Diego

Nu börjar mp3 inspelningar från SBL/AAR annual meeting 2007 dyka upp på bibliobloggarna.

Andy Rowells blogg finns följande inspelade sessioner att lyssna på (för att se dem måste du rullar ner en bit i hans inlägg. Inlägget innehåller också många andra tips på äldre inspelningar):

AM17-28
________________________________________
Emergent Church Forum
11/17/2007
9:00 AM to 11:30 AM
Room: 29 C – CC
The panelists are Tony Jones, Diana Butler Bass and Scot McKnight and the moderator, from Azusa Pacific University, is Keith Matthews.

AM17-53
________________________________________

Mission and Biblical Interpretation: toward a Missional Hermeneutic
11/17/2007
1:00 PM to 3:30 PM
Room: 28 C – CC
What would it mean to read the Bible with an explicit methodological starting point in an ecclesial location understood as fundamentally missional? Join us for our sixth annual session focused on such questions, as Princeton Theological Seminary professors Darrell Guder and J. Ross Wagner present their work on missional hermeneutics in the seminary classroom. We anticipate a thought-provoking and productive discussion.

S17-79
________________________________________
Synoptic Gospels
11/17/2007
1:00 PM to 3:30 PM
Room: San Diego C - MM
Theme: Panel Review of Richard Bauckham, Jesus and the Eyewitnesses: The Gospels as Eyewitness Testimony (Grand Rapids: Eerdmans, 2006)
Jeffrey Peterson, Austin Graduate School of Theology, Texas, Presiding
John Kloppenborg, University of Toronto, Panelist (20 min)
Adela Yarbro Collins, Yale University, Panelist (20 min)
James Crossley, University of Sheffield, Panelist (20 min)
Richard Bauckham, University of St. Andrews-Scotland, Respondent (25 min)
Discussion (65 min)

A18-122
________________________________________

Scriptural Reasoning Group
Sunday - 9:00 am-11:30 am
Steven D. Kepnes, Colgate University, Presiding
Theme: Pragmatism and Biblical Hermeneutics: A Discussion of the Work of Peter Ochs
Panelists:
David Lamberth, Harvard University
Leora Batnitzky, Princeton University
James K. A. Smith, Calvin College
Nicholas Adams, University of Edinburgh
Responding:
Peter Ochs, University of Virginia

A18-106
________________________________________

Sunday - 9:00 am-11:30 am
William Schweiker, University of Chicago, Presiding
Theme: Living in a Secular Age: Charles Taylor and the Philosophy of Religion
F. B. A. Asiedu, Middlebury College
The Post-Secular Condition: The Usefulness of Belief in the Philosophy of Charles Taylor
Jennifer A. Herdt, University of Notre Dame
Secularization, Recomposition, and Bad Faith in Contemporary Christian Ethics
Joseph Prabhu, California State University, Los Angeles, University of Chicago
Re-examining the Secularization Hypothesis
Robert N. Bellah, University of California, Berkeley
Taylor on Religion and Modernity
Responding:
Charles Taylor, Northwestern University

A18-200
________________________________________

Sunday - 1:00 pm-2:30 pm
Sponsored by the Public Understanding of Religion Committee
Lawrence Mamiya, Vassar College, Presiding
Theme: The Marty Forum: Robert N. Bellah
Panelists:
Robert N. Bellah, University of California
Randall Balmer, Columbia University

A18-251
________________________________________

Sunday - 3:00 pm-4:30 pm
Paul Oslington, Princeton University, Presiding
Theme: Theological Readings of Economics
Panelists:
Alasdair John Milbank, University of Nottingham
Albino Barrera, Providence College
Kathryn Blanchard, Alma College
Rebecca Todd Peters, Elon University

S18-117
________________________________________

God in Public?

11/18/2007
4:00 PM to 5:00 PM
Room: Salon C - MM
N. T. Wright, Durham Cathedral
God in Public? The Bible and Politics in Tomorrow’s World (45 min)

S19-50
________________________________________

Pauline Epistles
11/19/2007
1:00 PM to 3:30 PM
Room: 20 A - CC
Theme: Paul and Empire
Papers by John M.G. Barclay, Durham University, and Tom Wright, Bishop of Durham, with a response by Robert Jewett, University of Heidelberg
Alexandra Brown, Washington and Lee University, Presiding
John M.G. Barclay, Durham University
Why the Roman Empire was Insignificant to Paul (40 min)
N. Thomas Wright, Church of England
Paul's Counter-Imperial Theology (40 min)
Robert Jewett, University of Heidelberg, Respondent


Tack till Jeffrey B. Gibson för detta tips från mailinglistan "Biblical-studies."

4 kommentarer:

David Nyström sa...

Ang de sista inspelningarna om "Paul and the Empire" så var jag med på en debatt mellan Barclay och Wright om detta i Durham i våras.

Mycket intressant. Även om jag normalt uppskattar Wright så måste jag säga att jag i denna fråga nog håller med Barclay. Jag tycker att Wright här läser in lite för mycket i Paulus skrifter.

Men Wright är ju helt underbar att lyssna till, en fantastisk talare och debattör...

Stefan Green sa...

Ja, du möter många intressanta personer genom dina studier. Avundas dig lite. Planerar i alla fall att besöka Tyndale House någon gång framöver, kanske jag då också får möjlighet att säga hej till dig och din familj, om det passar.

Jag planerar också att försöka åka till SBL Boston nästa år, om jag har ett paper att presentera då.

David Nyström sa...

Det vore jättekul. Det kommer lite skandinavier då och då hit, tydligen, så man får möjlighet att prata lite svenska ibland :-)

Har inte varit på ngn SBL konferens än, hoppas de lägger en i England snart. Vad handlar ditt paper om som du ska presentera, om man får fråga...

Stefan Green sa...

Frågan om mitt paper får jag nog återkomma till. :-)