torsdag, december 13, 2007

Den frambrytande urförsamlingen - 9

Ekklesia - Paulus anvisningar till Titus

Den tredje texten som jag vill ta upp handlar om Paulus anvisningar i brevet till Titus. I kapitel 1 vers 5 står det: ”När jag lämnade dig kvar på Kreta, var det för att du skulle ordna det som återstod att göra och tillsätta (kathistemi) äldste i varje stad efter mina anvisningar: …”. Det grekiska ordet kathistemi betyder ”att tilldela någon chefsposition [position of authority]”, eller mer specifikt: ”att auktorisera/bemyndiga, utnämna/tillsätta.” Tillämpad på Tit 1:5 beskriver ordet enbart vad Titus är uppmanad av Paulus att göra, inte hur det skall gå till.


De ”anvisningar” som Paulus hänvisar till i Tit 1:5, för att Titus skall kunna ”tillsätta” äldste, syftar inte heller på hur utnämnandet gick till, utan på kriterier som direkt följer i vers 6 och framåt. Dessa kriterier började formuleras redan i Apg 6:3, och utläggs av Paulus mer utförligt i Tit 1:6ff, vilket skapar en koppling mellan de olika textsammanhangen. Hur Titus gick tillväga kan därför de bibelställen illustrera som jag redan har diskuterat (Apg 6:3-5; 14:23; jfr 13:1-4; 2 Kor) tidigare i denna serie om ekklesia
.

Ensam kastar inte kathistemi i Tit. 1:5 mycket ljus över problemet hur Titus gick tillväga i tillsättandet av ledare i de lokala församlingarna. Men liksom med fallet cheirotoneo i Apg 14:23 är det ett viktigt nyckelord i ett större sammanhang och kan förslagsvis analyseras utifrån utväljandet av ledare i Apg. 6:3 och begreppet ekklesia. Betydelsefulla kopplingar utesluter inte möjligheten att i de församlingar som Titus hade ansvar för skedde tillsättandet av äldste generellt på samma sätt som i Apg. 6:3 och eventuellt i Apg. 14:23
.

För det första finns det en koppling till Paulus själv. Titus var en av Paulus lärjungar och har därför troligtvis tidigare fått instruktioner hur tillsättandet av ledare i församlingen skall gå till. Hur Paulus gick till väga antyder som sagt begreppet ekklesia, Apg. 6:3 och eventuellt begreppet cheirotoneo
.

Den andra kopplingen är att kathistemi i Tit. 1:5 också används i Apg. 6, men lite senare i vers 3: ”Nej, bröder, välj ut sju män bland er som har gott anseende och är fyllda av ande och vishet, så sätter (kathistemi) vi dem till sådana uppgifter.” Ordet kommer alltså efter ”välj ut” (första steget, som verkar vara underförstått i Tit 1:5), då Jerusalemförsamlingen först valde ut och apostlarna sedan tillsatte när de hade godkänt valet. Tillsättande är andra steget i Apg 6:3, steget som Titus får anvisningar om i Tit 1:5. Varför inte Paulus även ger anvisningar om det första steget kan beror på att Titus var väl införstådd med praxisen, och att Paulus i sitt brev istället ville betona/påminna om kriterierna vid tillsättandet av äldste, de anvisningar som följer efter Tit. 1:5
. Det kan också tilläggas att eftersom kathistemi används i Apg 6 förstärker det även intrycket att det var ledare som vid det tillfället valdes och tillsattes.

Ordet kathistemi används även i Heb. 5:1 och 8:3 för tillsättandet av överstepräster i Gamla testamentet. I de fallen var det Gud och inte människor som utsåg och tillsatte, och författaren till Hebreerbrevet gör där en parallell till utväljandet av Jesus som en evig Överpräst. Att Gud både utser och tillsätter i Hebreebrevet illustrerar en viktig dimension i hur det ytterst sätt bör gå till i ekklesia-församlingen när ledare väljs och tillsätts, ett samspel mellan de troende och Gud, som även Apg 14:23; 13:1-4; jfr 15:28 visar. Den som har det första och sista ordet är Gud, men om de troende i ekklesia skall få insikt i det, måste det också finnas ett horisontalt samförstånd. Hur ett sådant samförstånd uppnås anser jag att de texter jag hittills diskuterat har visat
.

Som jag tidigare har visat var det en demokratisk process i den lokala församlingen som ledde fram till det rätta valet av församlingstjänare (Apg. 6:3). Och det kan alltså mycket väl ha gått till på liknande sätt också på Kreta som i Apg. 6:3 och 14:23. Tit. 1:5 säger inget om att tillsättandet av ledare skall ske innan eller efter församlingen har fått säga sitt. Men med tanke på Paulus inflytande över Titus och kopplingen till Apg 6, är det rimligt att anta att församlingsmedlemmarna hade gjort sitt val och att ledarskapet därefter tillsattes om de uppfyllde kriterierna.

Fortsättning följer...

3 kommentarer:

jonstg sa...

Hello Stefan!
Detta är nog första gången jag är inne på din sida. Men definitivt inte sista! Kul att ha hittat hit!

Kul även att se att du är doktorand. Då är vi minst 4 doktorander i den kristna dagboksvärlden (och en femte på gång). Vi verkar vara väldigt överrepresenterade.

Åbo Akademi är mysigt! Jag har varit där några gånger (liksom turkun yliopisto, eller vad det nu heter på finska). Gick även några gånger till en församling som kallades för Friffe när jag var där.

Nåväl, jag ser fram emot att fler spännande inlägg i framtiden!

Stefan Green sa...

Johan

Då får jag väl välkomna dig hit.

Vem är de minst 4 (snart 5) du känner till?

Jag känner till föjande svenska doktorander som bloggar:
Johan Stenberg - De heligas samfund
David Nyström - Metanoia, Min Englands blogg
Vesa Ollilainen - För tro och tänkande
Stefan Green - Exegetisk Teologi
Joel Halldorf - Joels blogg, Frikyrklig identitet, Generös ortodoxi, En avhandling blir till (?)

Joels bloggar har legat nere ett bra tag, med de andra är aktiva.

Jag trivs verkligen bra med ÅA, och det ligger granne med det finska Turko Universitetet. Jag med familj bodde i Åbo ett och halvt år (Jan 2002-juni 2003) och trivdes bra där under den tiden. Församling vi gick till var faktiskt Friffe. Sedan dess har jag åkt många gånger mellan Finland och Sverige och ibland med hela Familjen för att hälsa på fina vänner.

Vad gjorde du i Åbo Akademi? Kul att veta.

Fler inlägg skall det bli, kanske några senare ikväll.

Johan Stenberg sa...

Stefan,

Tack för välkomnandet!

Vi har visst lite olika bloggkontaktnät. :) De flesta i din doktorandlista är jag obekant med. Kan komplettera listan med Doktorn (Enkla bloggen), Tuve Löfström (Ave Maris Stella), och så misstänker jag att även Enkla Z på enkla bloggen är på gång.

Friffe och ÅA besökte jag endast för att min dåvarande flickvän (nuvarande fru, Johanna f. Helenelund) gick där. Det stora universitetet (T.Y.) besökte jag för att samtala med forskare i mitt område.
Eventuellt besökte jag Friffe första gången efter att du flyttat...mitt minne är dåligt, men det var nog tidigast 2003 (antagligen 2004?).

Nåväl, det är nog större chans att vi stöter på varandra under mellandagsrean på Marieberg än i Åbo. Skall ner till Garphyttan och Arboga till julen.

Allt gott!
Johan