torsdag, januari 24, 2008

Ny blogg - Tony Larsson

Min vän i Göteborg, Tony Larsson, har startat en biblioblogg, Tro och Teologi. Han har bland annat redan lagt ut flera intressanta uppsatser i pdf-format.

Tony är lingvist och teolog, som har studerat både klassisk och modern hebreiska i Israel, och även nytestamentlig grekiska. Bland annat är han involverad i en revidering av Gamla testamentet på svenska i Svenska Folkbibeln.

Jag har tidigare bloggat om Tony här. Tony är utbildad datalingvist (tror jag det heter), och har du ingen kunskap i Bibelns grundspråk men vill gärna lära dig lite, har Tony skapat kurser både för hebreiska och grekiska som du interaktivt kan gå igenom (eller ladda hem till din dator). Se fler länkar på Tonys hemsida.

Välkommen till bibliobloggvärlden Tony! Det skall bli intressant att följa din blogg. Om min presentation av dig inte stämmer helt kan du väl kommentera.

Uppdatering och korrigering, 080126
Från Tony via mail:
"Du skrev "om ngt inte stämmer" - tja, bara att SFB-revisionen är inriktad på båda testamentena, och NT ska köras först. Men först nu, redan i vår, en uppslagsdel som jag sitter och jobbar med i dagsläget."

Inga kommentarer: