måndag, januari 21, 2008

Ugaritiska

Antika språk fascinerar mig, speciellt de semitiska språken. Någon gång under 2008 räknar jag med att börja lära mig Ugaritiska för mitt avhandlingsarbete. Hur mycket jag behöver studera detta mystiska språk är osäkert just nu, men jag tänkar börjar med A Primer on Ugaritic, publicerad 2007 av Cambridge University Press.



Charles Halton har skrivit en bra recension på A Primer on Ugaritic i Journal of Hebrew Scriptures, vilken är tillgänglig här.

Nästa inlägg (se ovan) är en uppsats jag skrev om Ugarit (Ras Shamra) redan 1985. Den behöver nog egentligen uppdateras, men får duga just nu som en presentation. Det blir tillfälle att under 2008 återkomma till detta ämne och vad Ugaritiska språket betyder för vår förståelse och tolkning av den hebreiska grundtexten i hebreiska Bibeln (Gamla testamentet), och hur det i nästa steg kan påverka bibelteologi och bibelöversättningar.

4 kommentarer:

David Nyström sa...

Lycka till, det lära vara ett intressant språk.

Stefan Green sa...

Tack, det behövs nog. Ja, nog är det ett intressant språk. En del av Gt:s vokabulär och fraser kan spåras till ugaritiska/västsemitiska. Ett intressant konstaterande inte minst med tanke på den debatt som har varit på din och Henriks blogg om hebreiskan.

Anonym sa...

Väldigt intressant att läsa det du skrivit om ugaritiska. Mycket av det var nytt för mig, och jag heter Ogaret efter just Ugarit! Mina föräldrar är assyrier och min pappa föll för namnet Ugarit så de döpte mig till Ogaret. Tack!

Stefan Green sa...

Anonym

Tack för din kommentar.