lördag, februari 09, 2008

Behovet av teologisk utbildning

Liksom Henrik Engholm kan jag rekommendera en diskussion om behovet av teologisk utbildning. David Nyström har två fina inlägg, del 1 och del 2, och John på Religionsfilosofi, Apologetik, Teologi och debatt har hakat på med ett bra inlägg också. Glöm inte som sagt att läsa kommentarerna.

Vill du få den andra sidan av debatten, finns den hos Jonas Lundström, som menar att de teologiska institutionerna borde skrotas.

Min egen position är nog inte svår att räkna ut om du följer mitt bloggande. Bra teologiska utbildningarna behövs mer än någonsin, på grund av den pluralism, relativism, reduktionism och existentiella frågeställningar som snurrar inom kristenheten och i samhället.

Pingströrelsen, som jag tillhör, har fått en inte helt obefogad anti-intellektuell stämpel, dvs blivit idiotförklarad av ett sekulariserat samhälle, och det beror inte främst på att vi tror på (=följer) Jesus och Bibeln som Guds ord. Det beror snarare på en tilltagande oförmåga att inte klarar av att svara på frågor från kritiskt tänkande människor.

Ok, en överväldigande majoritet av Sverige befolkning uppfattar inte livets mening på samma sätt som frikyrkokristna gör, och jag kan respekterar att det är så, men det som är jobbigt är att samhället många gånger inte tar frikyrkokristna på allvar. Och jag tror alltså inte det beror på att vi tror på (=följer) Jesus och Bibeln som Guds ord.

Jag ger alltså inte detta inlägg etiketten matyrskap, eller förföljelse för trons skull, utan utbildning! Kunskap hade också varit en bra etikett.

1 kommentar:

Johan Stenberg sa...

Vill bara säga att jag håller med! :)