söndag, februari 03, 2008

Biblical Studies Carnival XXVI och Talpiot graven (3)

Kevin P Edgecomb har nu publicerat Biblical Studies Carnival XXVI på sin blogg Biblicalia.

Bland annat har Kevin summerat på ett utmärkt sätt debatt om Talpiot Graven, som jag själv tidigare har bloggat om två gånger (här och här). Kevin säger slutligen i sin summering:

Suffice it to say, this Talpiot fiasco has become an albatross about the neck of any number of scholars. It seems to taint everyone who touches it. We can only hope that the reaction to the shoddiness of this entire enterprise will bring about changes particularly in scholarship’s interface with the media. The working basis of that relationship, indeed perhaps even the continuation of that relationship itself, quite obviously and imperatively needs to be revisited. At the very least, this naive continuation of scholarly relationships with journalistic opportunists should be ended. Perhaps we can then avoid this kind of squalorship in the future.
Jag rekommenderar att du läser hela summeringen av Kevin, då den uppdaterar läget.

För övrigt är denna omgång av Biblical Carnival lång, vilket tyder på att bibliobloggarna har varit mycket aktiva under januari månad.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej stefan! Roligt att du skriver och delar med dig av din kunskap! Jag har funderat lite fram och tillbaka på krigen i Gamla testamentet.Hur ska man förhålla sig till dom? På ett ställe står det att folket i kanaan hade fyllt sina "synders mått", men är det nog för att motivera ett krig (från våra moderna glasögon)?
Vore kul att höra hur du ser på det!

Allt gott!!

Jean-Pascal

Stefan Green sa...

Hej JP

Nej, jag tror inte Bibeln som helhet motiverar krig.

Rätten att försvara sig är bibliskt, då Jesus uppmanade sina lärjungar i evangelierna vid ett tillfälle att köpa svärd.

Berättelserna om krigen i Gt är hämtade från perioder som var svåra tider, sedan finns det värderingar, i Gt som måste analyseras i kontexten av hela Bibeln, speciellt Nya testamentet som exempelvis inte uppmuntrar hämnd .

En kommande domedag pratas det om både i Gt och Nt. Detta kan upplevas som otäckt och oacceptabelt, men då måste man fundera över vad för slags Gud vi egentligen vill ha - en "tycka synd om oss Gud" eller en "rättfärdig Gud" som vill skippa rätt.

Denna fråga är mer komplicerad än så. Men i en värld där mycket orättvisa sker, och man undrar var Gud finns, men man har ändå en gudstro som inte bara går att skaka av sig, tror jag att en rättvis Gud är att föredra framför en "låt gå" Gud.

Teodiceproblemet är något jag framöver kommer att fokusera på i mitt avhandlingsarbete. Jag kanske återkommer då med lite tankar för diskussion.