lördag, februari 23, 2008

Jim West blogg tillbaka!

Jim West blogg, som jag länkar till under bibliobloggar i vänstra kolumnen, raderades helt av en hacker för några dagar sedan. 10 års bloggande deleted av någon som tydligen inte tyckte om honom.

Jim är en av de mest välkända bibliobloggarna på nätet, så naturligtvis uteblev inte reaktioner på bloggar och mailinglistor. Jim själv gick ut med meddelandet att han inte tänkte starta upp en ny blogg, vilket beklagades av många (inklusive mig, även om jag inte har hunnit uttrycka det i skrift förrän nu). Oavsett vad man tycker om Jims blogg, så är den mycket informativ och stundtals riktigt rolig. Jag är en av de pentekostala (och evangelikal) bloggare som har lärt sig att uppskatta Jims ärlighet och rakhet, men också hans humor.

Jim lämnade ett slutligt besked bland annat via "Biblical Studies List" att han inte tänkte sätta upp en ny blogg. Men sedan kom den goda nyheten från Jim själv att tydligen har han fått så många mail att han ändrade uppfattning. "Jim is back" alltså, på följande länk: http://jwest.wordpress.com/. Jag har också uppdaterat länken till Jims blogg på min lista av bloggar som jag kollar kontinuerligt.

Ett ord till Jim på engelska, eftersom han har energin att även ibland titta in på obetydliga bloggar som min egen: It was very upsetting to find out what happened to you blog. I am therefore, like many other biblio bloggers, grateful over your decision to get back into the game. Welcome back, even if you were away for a very short while, and foremost not letting hackers win against you.

Ett sista ord: ni som bloggar, glöm inte att göra backup. Det som hände Jim West kan drabba oss alla.

Inga kommentarer: