onsdag, mars 26, 2008

En ny stjärna på biblioblogghimlen

David Nyström, Henrik Engholm och Mathias Nygaard har startat en ny blogg: Teologiskt Forum. Så här beskriver de bloggen:

Teologiskt Forum är tänkt att fungera som en samlingsplats för seriösa samtal om kristen tro och teologi. Vi som skriver här har alla genomgått någon form av teologisk utbildning. Våra inriktningar och intresseområden varierar dock, vilket vi hoppas kommer att bidra med både bredd och djup till innehållet på bloggen.

Vår ambition är inte att skapa en blogg som blir till ett ”chattforum” vilket ideligen uppdateras med små inlägg och betraktelser – en del av oss har personliga bloggar för sådant – utan att med jämna mellanrum kunna publicera texter som idealt sett är lite längre och mer genomtänkta. Det betyder att bloggen kanske inte kommer att uppdateras så ofta.

Det skall bli kul att följa detta. Att använda blogg för publicering är enligt min mening framtiden när vanlig publicering blir dyrare och dyrare utan möjlighet att få riktig ekonomi i det.

Lycka till David, Henrik och Mathias. Jag hoppas verkligen att ni orkar hålla uppe er höga ambitionsnivå ... den behövs verkligen. Med tanke på kvalitén på era privata bloggar kommer det nog att bli mycket intressant.

2 kommentarer:

David Nyström sa...

Tack, Stefan.

Ja, det där med publicering online är intressant. D. Instone-Brewer på Tyndale House skickade ut ett mail för ett tag sedan där han beskrev fördelarna med att publicera utkast till artiklar, bok-kapitel mm på nätet innan de publiceras på andra ställen, för att få feedback från andra scholars mm.

Jag har funderat på detta och har tänkt på att skapa en akademisk blogg där utkast till artiklar och annat kan publiceras. Jag vet dock inte om det är några faror med detta, typ om det kan bli problem med att få dessa artiklar publicerade sedan. Ska prata med Instone-Brewer och se vad han säger.

Vet du ngt om detta?

Stefan Green sa...

Hej David

Jag har också funderat en del kring detta, men vet egentligen inte mer om riskerna än det som D. Instone-Brewer sa i sitt mail som jag också får.

En ytterligare fara som jag ser är frestelsen för någon att plagiera, dvs någon kopierar något jag skriver utan att tillskriva mig det.

Återkom gärna till mig (här på bloggen eller i form av ett mail till mig) när du har pratat med Instone-Brewer. Jag är mycket intresserad av att höra vad han anser.