måndag, april 21, 2008

Freedman och Stendahl

Två legendariska teologer och exegeter har gått ur tiden:


David Noel Freedman (1922-2008)
Krister Stendahl (1921-2008)

Du kan läsa mer om Stendahl på David Nyströms Metanoia, som har en länk till en minnesruna på Havard Divinity Schools hemsida. Jag själv har bara hört Stendahl föreläsa en gång på nittio-talet i Kungliga national biblioteket i Stockholm. Den föreläsningen gjorde inget större intryck på mig, men hans samlade verk väger mycket tungt i den akademiska världen.

Om Freedman kan du läsa på BAR, som innehåller en länk till Society of Biblical Literature, men också länkar till intervjuer med och artiklar av Freedman. I SBL Wien förra sommaren lyssnade jag en kväll på Freedman, vilket jag uppskattade mycket.

Vi skall alla någon gång denna väg vandra som dessa två herrar nu har gjort, men jag förundras varje gång det sker.

2 kommentarer:

Z sa...

Ville bara säga hej Läget?
och uttrycka en längtan efter ett nytt spännande exegetiskt inlägg

Stefan Green sa...

Tack för hälsningen.
Jag kommer nog igång igen... det finns olika skäl till tystnaden men jag räknar med att börja blogga igen.