lördag, september 20, 2008

Avraham Biran, 1909–2008


Avraham Biran var och är en av mina favoritarkeologer i Israel. Nu har han gått bort, 98 år gammal (nästan 99!). Under flera period i mitt liv, sedan mitt intresse för Bibeln föddes, har jag har följt Birans arbete, speciellt hans utgrävningar i Tel Dan, som sträckte sig över en 30 års period.

Även om jag inte personligen träffade honom sörjer jag hans bortgång. Han tillförde så mycket genom arkeologin till vår förståelse av den hebreiska Bibeln, dvs Gamla testamentet i den kristna Bibeln.

Om du vill läsa om hans karriär har BAS skrivit en fin dödsannons och gjort tillgänglig, i anslutning till annonsen, två artiklar om Biran som är väl värda att läsa: dels en intervju med honom som gjordes när han fyllde 90 och dels en rapport från ett besök tillsammans med Biran på Tel Aroer i Negev.

John F. Hobbins på sin blogg Ancient Hebrew Poetry reflekterar på ett gripande sätt över hur det var som tonåring att gräva tillsammans med Biran vid Tel Dan. Missa inte det inlägget!

I ett par inlägg framöver skall jag publicera det jag själv har skrivit om Birans arbete vid Tel Dan. Det är enbart frågan om blygsamma bidrag för att hedra denne man, men jag vill ändå göra det till minne av honom.

2 kommentarer:

Benjamin Ekman sa...

tel dan det är absolut ett av mina favoritställen i israel. jag tog en arkeologikurs för några år sedan och läste om tellen i lawrence stagers bok "life in biblical israel". att sedan besöka platsen och se altarplatsen gav en sådan känsla för tempelmiljön. att man först var tvungen att gå igenom den vackra skogen på vägen förstärkte stagers favorittanke: templet är eden. hursomhelst, ser fram emot dina reflektioner kring tel dan.

Stefan Green sa...

Ja, Tel Dan är en speciell plats, inte minst på grund av att en av källorna till jordanfloden finns där – rent, kallt och klart vatten som kommer från underjorden. Verkligen en "Edens lustgård".

Tack förresten för att du skickade mig Keryx. Jag följer ju debatten om Jesu gudomlighet och läser Henriks och Davids bloggar.