onsdag, oktober 22, 2008

Bra produkter

"Flashcards" är en beprövad inlärningsmetod. Sedan flera år tillbaka har jag använt mig av Vis-Ed Biblical Hebrew vocabulary cards och Biblical Greek vocabulary cards för att plugga in glossor och fraser. På buss, tåg, bilen (när jag inte kör), på busshållplatser, i väntrum etc har jag ägnat mig åt att memorera glossor med hjälp av dessa små kort (med glossan på ena sidan och översättning och formen på den andra).

Nu har jag stött på en produkt som verkar riktigt bra, som har vidarutvecklat "Flashcards" – iVocab, som finns både för hebreiska och grekiska. Jag brukar inte göra reklam för produkter (förutom böcker naturligtvis) på min blogg, men kan inte låta bli denna gång. Enligt hemsidan får man med iVocab en inlärningsmetod som kombinerar både ljud, video och översättning (plus en hel del andra funktioner). Vad som behövs är en iPod eller mp3-spelare med videofunktion, eller iTune på Mac eller PC/Win. Med hjälp av iVocab kan du antingen lära dig glossor fritt eller utifrån en rad standard kursböcker. Ja, det går att ladda hem gratisprov från hemsidan för att testa.

Det här verkar vara drömmen för mig, men problemet är att jag ännu inte har en iPod, men tydligen skall det fungera också på mobiltelefoner med videofunktion (måste pröva det). Det blir nog en iPod för mig framöver, speciellt som jag också har upptäckt The Teaching Company via min gode bloggbroder David Nyström.

Men det finns alternativ till iVocab, eller snarare komplement. För Mac heter det iFlash och på PC/Win finns det bland annat Flash Pro!. Med dessa program kan du själv skapa flashcards på det du behöver lära in. Jag har satt igång med iFlash och det är verkligen ett program jag kan rekommendera för dig som har Mac. Med iFlash kan du dels skapa egna kort, men du kan också ladda hem gratis kortlekar gjorda av andra användare från ett elektroniskt bibliotek som är tillgängligt för de som köpt programmet och registrerat sig. På bloggen Deinde (Danny Zacharias) kan du läsa mer om iFlash och Flash Pro!

Så visst kan det vara roligt att plugga glossor när man har sådana hjälpmedel tillhands. Istället för att slösa tid på videospel, kan man lära sig språk, när man pendlar mellan hemmet och jobbet. Men en bra bok är ju inte så dumt heller.

1 kommentar:

Jonas Melin sa...

Hej Stefan!
Jag skickar utmaningen vidare till dig:
http://barnabasbloggen.blogspot.com/2008/10/utmaningen-r-antagen.html
Jag hoppas du hakar på.