tisdag, november 11, 2008

Färdig för denna gång!

Efter tre intensiva veckor har jag nu ikväll skickat iväg ett sk "paper" till Åbo för ett forskarseminarium. Det är inte bara jag som suckar av lättnad, utan även min fru. Nu skall jag försöka vara mer närvarande här hemma. Det skall också bli skönt att lägga sig vid lite mer normala tider.

Jag kan alltså nu hinna med en del andra saker (förutom att blogga naturligtvis). Idag exempelvis, när jag ställde upp stegen så att sotaren kunde komma upp till skorstenen på vårt hus, upptäckte jag stuprännor fyllda med löv… ett projekt på lördag alltså.

Nu kommer det i alla fall bli mer aktivitet här igen. Några riktigt intressanta nyheter finns det att förmedla och diskutera, speciellt inom bibelarkeologin. Men det får vänta några dagar eftersom det tar tid att sammanställa. Men det kommer.

Här är i alla fall ett ord från den bibeltext som är objektet för min Gt forskning. Det är min egen översättning på engelska, Jes 66:1-2:

1 Thus says the Lord:
The heavens are my throne
and the earth is my footstool.
Where then is the house which you will build for me?
And where then is the place of my rest?
2 For all these things my hand has made,
and so all these things came into being, announces the Lord.
But to this one I will look:
to the humble and broken of spirit,
who trembles at my word.

I Jes 65-66 talar Herren genom profeten till två grupper av människor, de upproriska och de trofasta. I Jes 65 berättar Herren för de upproriska om de trofasta. I Jes 66 är det tvärtom, då berättar Herren för de trofasta om de upproriska. Det finns alltså en intressant progressiv rörelse i de två kapitlen mot en hoppfull framtid för de trofasta som lyssnar till Guds röst.

De två verserna ovan inleder Jes 66, där Herren undrar om det verkligen finns någon som kan bygga ett jordiskt tempel/boning åt honom. Vem i ärlighetens namn tror sig kunna göra något sådant? Båda grupperna är tilltalade i vers 1, men vers 2 vänder sig Herren direkt till de trofasta som har lyssnat. De trofastas förtröstan och tro är inte beroende av någon jordisk helgedom eller annat uttryck för religion, utan Herren har omsorg för de som inte är högmodiga, som hör och bejakar Guds Ord i sina hjärtan.

Detta direkta tilltal från Herren utvecklar sig till ett fantastiskt framtidshopp för den människa som i sitt hjärta är villiga att lyssa på Gud. Läs gärna vidare själv i Jes 65–66.

3 kommentarer:

F sa...

Hoppas du skrev 'The heavens ARE my throne' i det du lämnade in... ;-) De två sista raderna skulle jag också titta på en gång till om jag var du.

Stefan Green sa...

Hej

Tack för påpeckandet. Det första är ett slarvfel från min sida här på bloggen. Jag bloggar för sent på kvällen antar jag (:

Vad är exakt är dina synpunter på de två sista raderna?

Sedan lämnade jag inte någon översättning av bibeltexten. Så det är lungt.

Stefan Green sa...

Ok, nu har jag rensat upp i de två sista raderna och ändrat "is" till "are". Där var visst lite för mycket ord i de sista två raderna. Hebreiskan är ju ganska korthuggen och det måste framgå i en översättning.

Sedan var inte min engelska så lysande, vilket jag får skylla på att det var ganska nära midnatt då jag skrev inlägget.

Men som sagt, översättningen var för detta inlägg, och ingick inte i det "paper" som redan har lämnats in.

Tack igen f för dina synpunkter på mitt slarv. Det är bäst att vara noggrann, och det var jag tydligen inte igår.