fredag, februari 29, 2008

Varför teologisk utbildning? - 1

Snart är det den 15 april, vilket är det sista datumet för att söka till en högskole- eller universitetsutbildning i Sverige. Därför tänkte jag publicera en liten serie som vill uppmuntra till att söka en teologisk utbildning, och ni ser i höger kolumnen vilka jag rekommenderar.

Teologiska utbildningar är ifrågasatta från olika håll, även från kristna i samfund som skolorna utbildar pastorer för. Skälen för ifrågasättandet varierar, men det glöms bort att det finns både historiska och teologiska skäl för ett samfund att prioritera utbildning. Kanske jag säger något om de pragmatiska skälen också i slutet av serien
.

Jag börjar serien med att redogöra översiktligt för vad vi vet om utbildning på Bibelns tid. En historisk och social kontext är viktigt.
Sedan är min tanke att titta på hur Jesus och de första kristna såg på utbildning, och specifikt på formell utbildning.

Men först måste först utbildning på Bibelns tid granskas och definieras. Bibelns tid omfattar olika världar och tidsperioder, och jag väljer att fokusera tre sådana sammanhang: Mesopotamien, Antika Israel i Gamla testamentet, och Nya testamentes värld (grekisk-romerska perioden). Först ut är Mesopotamien
.

Mesopotamie
n

Utbildning utvecklades tidigt i Mesopotamien med syfte att träna skriftlärda. En allmän bild av dessa skolor går nämligen att rekonstruera. Det är de arkeologiska kvarlämningarna som är den huvudsakliga källan till vår förståelse av mesopotamiska skolor och dess skolli
v.

Det man har hittat är undervisningsmaterial som exempelvis manualer, övningar där varje lista ägnas åt specifika ämnen (ex. fåglar, fiskar, träd, boskap), glosor, och ordböcker för översättning från sumeriska till ackadiska. Det finns också anteckningar från lärarens undervisning i form av kommentarer. Lertavlor av olika slag användes, men en typisk sådan var rund som passade studentens hand, på vilket de gjorde sina övningar.

Skolregler fanns det även på den tiden, för olika aktiviteter och disciplin. Eleverna fick en hel del stryk av lärarna och förhören var stränga (en pedagogisk modell jag inte rekommenderar). Dialog användes i undervisningen, vilket visar att dialogen inte är en modern pedagogisk metod, utan det förekom också i skolans värld i Mesopotamien. Dialogen nämligen var en traditionell undervisningsmetod som användes både som en utlärningsmetod och förhörsmetod.


Skolövningar har hittats i stort sätt alla arkeologiska utgrävningar som producerat lertavlor (Ur, Nippur, Isin, Uruk, Girsu, Adab, Sippar, Babylon, etc), men inga större byggnader för undervisning har identifierats med säkerhet. Kvarlämningar har endast hittats i stora allmänna byggnader med flera funktioner. Exempelvis blev en blivande skriftlärd för administrativa uppgifter utbildad i det administrativa centret eller i det kungliga palatsets förgårdar (sittande på marken med sand framför sig där läraren skrev ner uppgifter
).

Hur gick då undervisningen till i Mesopotamien? Upprepning genom skrivande och uppläsning av ordlistor var det vanliga. Det handlade väldigt mycket om att memorera texter. Eleverna fick också lära sig göra lertavlor och sedan skriva kilskrift på dem. Skrivövningar var som sagt mycket vanliga. Man fick också lära sig att musikaliskt återge vissa texter. Eleverna spenderade 24 dagar/månaden i skolan
.

Skolpersonalen bestod av en rektor som kallades för ”skolfadern” och tillhörde “mästarna”. Sedan fanns det övervakare, s.k. “store bror” (instruktörer)
.

Det finns ingen information om hur lång utbildningen var, och i vilken ålder som pojkarna för första gången skickades till skolan. Inga texter omnämner flickelever, även om man har hittat lertavor signerade av kvinnor. Det måste ha funnits kvinnliga studenter då det fanns ett fåtal kvinnliga skriftlärda
.

Läs- och skrivkunnigheten? Det är omöjligt att beräkna hur hög läs- och skrivkunnigheten var, men kunskapen var mest vanlig i den övre samhällsklassen. Bra skolor söktes emellertid ivrigt och barn skickades ibland till andra städer för sin utbildning.

söndag, februari 24, 2008

Bilder från Galileen

Tony Larsson har börjat lägga ut sina bilder från sitt år i Israel (2003-2004) på en hemsida.



Mycket fina bilder på platser som Tony berättar om, bland annat med hjälp av bibeltexter. Jag kan varmt rekommendera denna bildutställning som lovar mer. Det får mig att längta efter att snart åka ditt själv.

Mina svärföräldrar skall i vår för första gången åka till Israel. Synd att jag och min familj inte kan följa med. Nästa gång kanske.

Korta intervjuer med kända bibelforskare



Chris Tilling har tipsat bloggvärlden om en production med namnet "The Christ Files" (är namnet inspirerat av X files?). På Christ Files hemsida har producenten lagt ut smakprov som är intressanta, och temat är den historiske Jesus.

Smakproven består bland annat av korta intervjuer med Richard Baukham, N.T. Wright och James Charlesworth.

Tyvärr har jag inte som Chris lyckats med att lägga in en av intervjuerna här på min blogg.

lördag, februari 23, 2008

Jim West blogg tillbaka!

Jim West blogg, som jag länkar till under bibliobloggar i vänstra kolumnen, raderades helt av en hacker för några dagar sedan. 10 års bloggande deleted av någon som tydligen inte tyckte om honom.

Jim är en av de mest välkända bibliobloggarna på nätet, så naturligtvis uteblev inte reaktioner på bloggar och mailinglistor. Jim själv gick ut med meddelandet att han inte tänkte starta upp en ny blogg, vilket beklagades av många (inklusive mig, även om jag inte har hunnit uttrycka det i skrift förrän nu). Oavsett vad man tycker om Jims blogg, så är den mycket informativ och stundtals riktigt rolig. Jag är en av de pentekostala (och evangelikal) bloggare som har lärt sig att uppskatta Jims ärlighet och rakhet, men också hans humor.

Jim lämnade ett slutligt besked bland annat via "Biblical Studies List" att han inte tänkte sätta upp en ny blogg. Men sedan kom den goda nyheten från Jim själv att tydligen har han fått så många mail att han ändrade uppfattning. "Jim is back" alltså, på följande länk: http://jwest.wordpress.com/. Jag har också uppdaterat länken till Jims blogg på min lista av bloggar som jag kollar kontinuerligt.

Ett ord till Jim på engelska, eftersom han har energin att även ibland titta in på obetydliga bloggar som min egen: It was very upsetting to find out what happened to you blog. I am therefore, like many other biblio bloggers, grateful over your decision to get back into the game. Welcome back, even if you were away for a very short while, and foremost not letting hackers win against you.

Ett sista ord: ni som bloggar, glöm inte att göra backup. Det som hände Jim West kan drabba oss alla.

onsdag, februari 20, 2008

Gratis nr av BAR



Biblical Archaeology Society har lagt ut sitt senaste nr av BAR (Biblical Archaeology Review), Mars/April, gratis på sin hemsida. Så här lyder annonseringen av denna nyhet:

EXCITING NEWS!
March/April BAR is Free and Open Online!
That's right! The entire March/April edition of
BAR is free online. It just got much easier to share your favorite BAR articles with friends. And that's not all. Web exclusive "BAR Extras" will let you dig even deeper into the new issue. After reading BAR's cover story on a scholar's bold identification of a royal seal with the infamous Queen Jezebel, read other related articles on this fascinating woman. View more photos of BAR's intriguing What Is It? item. Read more on Emmaus and about the fascinating phenomenon of house shrines, including background information on the mysterious house shrine featured exclusively in the new issue of BAR. We're proud to share this issue (and its extras) with you. Please share it with others!
Ta chansen här och läs artiklar från världens största tidsskrift om biblisk arkeologi.

torsdag, februari 14, 2008

The emergent church

Kan jag få några reaktioner på detta? Klicka på bilden för att få den större.

onsdag, februari 13, 2008

Att studera bibliska språk

Jag har under hösten 2007 med fortsättning under denna vår varit nästan helt upptagen med att förbättra min hebreiska. Bland annat tar jag just nu en B-kurs i klassisk hebreiska på lingvistiken vid Uppsala universitet. Jag har redan studerat en hel del hebreiska (och även arameiska och grekiska), men jag upplevde att jag behövde sätta mig vid skolbänken igen, denna gång med riktiga lingvister som lärare. Det är tuff läsning, och imorgon skall jag börja ta itu med Höga Visan.

När jag håller på med språk, blir det inte mycket tid över för något annat, men det är ändå nödvändigt för att kunna genomföra en bättre lingvistisk analys av primärtexter i min avhandling. Jag har också en stor textkurs i mina doktorandstudier som jag måste förbi (över), och jag hoppas kurserna vid UU skall bli en draghjälp. Detta är också förklaring till varför min serie om ekklesia ligger nere just nu, men jag räknar med att plocka upp den framöver.

Språkstudierna kommer också att så småningom bära frukt här på min blogg. Ni får ser vad jag menar.

När man kämpar med ett språk som hebreiska för att komma under dess yta och börja föra en levande dialog med primärtexten, funderar man också mycket kring inlärningsmetoder. Vad är ett effektivt sätt att lära in ett klassiskt språk på? John F. Hobbins tar upp detta ämne ofta, och hans grundläggande råd är att börja läsa konsonanttexten i hebreiska Bibeln utan vokaltecken. John har fler bra råd som är värda att pröva, speciellt inlärning av glosor som måste vara bland det tråkigaste som finns. Min egen metod på det området har blivit att lära in glosor induktivt, dvs genom att bara sätta igång och läsa och på det viset plugga in nya ord när jag stöter på dem i sin kontext. Kanske du som har orkat läsa så här långt har råd att ge - kommentera gärna om det. Om du studerar klassiska språk, vad använder du för metod?

Apropå induktiv metod, se detta som jag blev tipsad om av Joe Weaks på hans blogg The Macintosh Biblioblog (en blogg för er Macanvändare, kanske för mig också någon gång framöver...) - en presentation av James Taubers A new kind of Graded Reader. Det verkar ju väldig intressant. Finns det några reaktioner på det från er? Intressant för mig att veta.

Intervjuserie med Daniel B. Wallace

Bloggen Evangelical Textual Criticism (ETC) har uppmärksammat en intervjuserie med Daniel B. Wallace professor i NT Studies vid Dallas Theological Seminary på Justin Taylors blogg Between Two Worlds.

Den 20 mars 2006 gjordes också ETC en intervju med Wallace om textkritik, ett ämne som även dyker upp längre fram i Justin Taylors intervjuserie.

Wallace är en mycket duktig Nt exegetiker, så det skall bli intressant att följa intervjun.

lördag, februari 09, 2008

Behovet av teologisk utbildning

Liksom Henrik Engholm kan jag rekommendera en diskussion om behovet av teologisk utbildning. David Nyström har två fina inlägg, del 1 och del 2, och John på Religionsfilosofi, Apologetik, Teologi och debatt har hakat på med ett bra inlägg också. Glöm inte som sagt att läsa kommentarerna.

Vill du få den andra sidan av debatten, finns den hos Jonas Lundström, som menar att de teologiska institutionerna borde skrotas.

Min egen position är nog inte svår att räkna ut om du följer mitt bloggande. Bra teologiska utbildningarna behövs mer än någonsin, på grund av den pluralism, relativism, reduktionism och existentiella frågeställningar som snurrar inom kristenheten och i samhället.

Pingströrelsen, som jag tillhör, har fått en inte helt obefogad anti-intellektuell stämpel, dvs blivit idiotförklarad av ett sekulariserat samhälle, och det beror inte främst på att vi tror på (=följer) Jesus och Bibeln som Guds ord. Det beror snarare på en tilltagande oförmåga att inte klarar av att svara på frågor från kritiskt tänkande människor.

Ok, en överväldigande majoritet av Sverige befolkning uppfattar inte livets mening på samma sätt som frikyrkokristna gör, och jag kan respekterar att det är så, men det som är jobbigt är att samhället många gånger inte tar frikyrkokristna på allvar. Och jag tror alltså inte det beror på att vi tror på (=följer) Jesus och Bibeln som Guds ord.

Jag ger alltså inte detta inlägg etiketten matyrskap, eller förföljelse för trons skull, utan utbildning! Kunskap hade också varit en bra etikett.

onsdag, februari 06, 2008

Shibboleth

Är det så att du ibland behöver eller skulle vilja skriva på grekiska, hebreiska, eller till och med på språk som ugaritiska eller koptiska?

Nu finns det ett gratis hjälpmedel för sådant, utvecklad av Logos som verkar vara en riktig dröm. Logos kallar det för "Shibboleth". Och de beskriver det så här:

Shibboleth is a tool for typing Unicode text in ancient scripts. It was designed to help people unfamiliar with a script easily enter the correct characters, and then copy text to the clipboard in Unicode or another format.

While a keyboard layout is provided for several scripts, the emphasis is on helping the user recognize and select the proper characters. To that end, user input is shown in both typed and rendered format, with multiple font options, and all of the characters for each script are selectable from a well organized palette on the right side of the application window.

As an internal tool, Shibboleth is designed around our specific needs. But we have found it useful in so many situations that we wanted to share it with others. Shibboleth is licensed for personal, non-commercial use, and is offered with no warranty and no support.
Du laddar hem programmet till din dator gratis här. Följ instruktionerna på hemsidan vad du skall ladda hem beroende på om du har WinXP eller Vista. Det verkar inte finnas en version för Mac, men eftersom Logos håller på att utvecklar en Mac version av sin elektroniska plattform Libronix kanske Shibboleth kommer för Mac så småningom.

Vill du veta mer om Logos Bible Software, finns det också en svensk hemsida här.

söndag, februari 03, 2008

Biblical Studies Carnival XXVI och Talpiot graven (3)

Kevin P Edgecomb har nu publicerat Biblical Studies Carnival XXVI på sin blogg Biblicalia.

Bland annat har Kevin summerat på ett utmärkt sätt debatt om Talpiot Graven, som jag själv tidigare har bloggat om två gånger (här och här). Kevin säger slutligen i sin summering:

Suffice it to say, this Talpiot fiasco has become an albatross about the neck of any number of scholars. It seems to taint everyone who touches it. We can only hope that the reaction to the shoddiness of this entire enterprise will bring about changes particularly in scholarship’s interface with the media. The working basis of that relationship, indeed perhaps even the continuation of that relationship itself, quite obviously and imperatively needs to be revisited. At the very least, this naive continuation of scholarly relationships with journalistic opportunists should be ended. Perhaps we can then avoid this kind of squalorship in the future.
Jag rekommenderar att du läser hela summeringen av Kevin, då den uppdaterar läget.

För övrigt är denna omgång av Biblical Carnival lång, vilket tyder på att bibliobloggarna har varit mycket aktiva under januari månad.

lördag, februari 02, 2008

Talpiot graven - Jesu familjegrav? (2)


“Without Mary Magdalene the tomb is like any other tomb with an unremarkable common set of names.”

Andrey Feuerverger, Mathematician, University of Toronto


Bilden ovan har jag hämtat från bloggen The View from Jerusalem, som tillhör fakulteten på University of the Holy Land. Stephen Pfann följer upp hela kontroversen kring Talpiot graven på ett exemplariskt sätt, bland annat genom att visa hur man skall identifiera ursprungliga inskrifter.

Om du verkligen är intresserad av att ta reda på vad som verkligen hände på konferensen i fråga och hur arkeologer och epigrafer ser på det hela, är det inte nyhetstidningarnas rapporteringar du främst skall läsa, utan rapporter från forskare som redan nu har publicerats. Se länkar i mitt förra inlägg om Talpiot graven.