söndag, januari 18, 2009

Framöver...

Nästa vecka börjar en ganska hektisk period för min del. Redan undervisar jag två kurser på PTS (onsdagar en B-uppsatskurs och torsdagar en Fortsättningskurs i Gt) och imorgon måndag börjar jag undervisa en kurs i Danielsboken och Uppenbarelseboken på Örebro teologiska högskola (ÖTH). Tisdag åker jag till Korteboskolan och börjar undervisa en B-kurs i Gt.

Fyra kurser på gång samtidigt. Sedan har jag mitt administrativa ansvar på PTS att sköta. Ändå hoppas jag få lite tid över att blogga någorlunda regelbundet, både här och på Teologiskt Forum. Kanske är jag överoptimistisk, men jag skall försöka i alla fall.

Att undervisa är emellertid spännande, så jag klagar inte. Det erbjuder många tillfällen till samtal kring frågor som jag kanske inte själv skulle komma på att ställa. Sedan innebär nya kurser (i detta fall) ny litteratur att sätta sig in i, vilket också är en utmaning.

Men det bästa är ändå relationerna man bygger som lärare med studenterna. Gör man ett seriöst arbete, förbereder sig både andligt och intellektuellt, berikas ofta både mitt och studenternas liv.

En glädjande nyhet för min del är att jag lyckades via Åbo Akademi Forskningsinstitut få ett 5-månaders långt stipendium för heltidsstudier under 2009. Jag kommer att börjar utnyttja detta stipendium i olika omgångar från och med mars månad.

Jag tror och hoppas att 2009 skall bli ett produktivt år. Globalt sätt ser året redan dystert ut, men för min del ser jag positiva utmaningar framför mig.

3 kommentarer:

Henrik Engholm sa...

Ja, du ser ut att ha fullt upp! Lycka till med allt!

Vesa sa...

Gratulerar till stipendiet. Hoppas det hjälper dig en bit framåt.

Kefas-JDFK sa...

Du är en duktig lärare, och säger som Henrik- lycka till med allt! :)